چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اقتصاد

حوزه/ مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم تصریح کرد: بی شک یکی از عوامل مهمی که در مقطع فعلی به اقتصاد داخلی و به خصوص فعالیت تولیدکنندگان کشور ضربه می زند، بی ثباتی بازار ارز است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،در تحلیل خود از وضع نامساعد بازار ارز در روزهای اخیر و گرانی  دلار اظهار داشت: یکی از آسیب های جدی وضع فعلی بازار ارز این است که تولید کننده ما نمی تواند برای خرید مواد اولیه از خارج که با دلار انجام می شود یک برنامه ریزی درست و منسجم و تصمیم گیری لازم را داشته باشد.

وی افزود: این مساله از آن جهت مهم است که بدانیم یکی از اصول موفقیت در عرصه های اقتصادی ثبات و آرامش در فضای اقتصادی است و گرنه وضعیت فعلی رکود با این شرایط بهتر که نمی شود، بلکه چه بسا بدتر هم شود.

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: از سویی متاسفانه در چنین بازار آشفته ای عده ای دلال به سوء استفاده از وضع پیش آمده می پردازند که دولت باید با این جریانات مقابله کند.

وی گفت: البته سیاست این دولت و دولت های قبلی این نبود که خودش به تنهایی بخواهد وارد شود؛ اما گاه در شرایط خیلی حاد ضرورت ایجاب می کند که دولت هم عرضه و هم تقاضای ارز را کنترل و مراقبت کند که این امر با سیاست گزاری های مناسب جواب می دهد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین افزود: به عنوان مثال در بحث تقاضا، اگر بخشی از تقاضای ارز برای واردات کالای لوکس و غیرضروری است، باید جلویش را بگیرد یا برایش از طریق تعرفه محدویت ایجاد کند؛ همچنین  بخش عرضه نیز با توجه به این که خود دولت نقش دارد باید با عرضه بیشتر ارز این وضع را تا حدودی کنترل کند تا به این وسیله جلوی سودجویان نیز گرفته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha